Kvällsövningar

Regnet öser ner utanför.
Finns det något skönare än att somna till ljudet av regn?

Något av det enklaste som finns att tillaga är lax. Idag lade jag de frusna bitarna
i en form där de fick sällskap av stora bitar fänkål och purjo och lite ur en påse frusna
wokgrönsaker. På med salt och peppar, rikligt med dill, och så en rejäl bottenskyla
med vispgrädde och några klickar creme fraiche. Fullkornsris som tillbehör.

Sonens omdöme:
- Men mamma! Du vet ju att jag hatar lax! Jag vill verkligen inte göra någon ledsen
  eller så men jag gillar verkligen inte lax...

Han är artigheten själv och jag kunde inte annat än le och ge honom en smörgås.

Dotterns omdöme var det motsatta.
- Vad gott, mamma! Får jag lika mycket till? Snälla?

Smaken är som baken.

Kvällen har vi ägnat åt att göra kullerbyttor och stå på händer samt några olika yoga-
övningar, som att ligga på rygg och sätta fötterna bakom huvudet.

När vi tröttnat på allsköns konster bänkade vi oss vid köksbordet och klippte snöstjärnor
och annat. Min favorit är att vika ett papper som ett dragspel och sedan klippa ut någon
figur som blir till en hel rad. Det blev nästan lite julstämning med mörker utanför och
knäppandet från spisen.

I kaffemuggen ikväll hade jag, en halv kylskåpskall banan, lite fil, lite vispgrädde och
lite kakao. Sedan mixade jag till ett fluff och njöt....

Önskehundrasen just nu är dvärgschnauser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0