Längtan efter små tassar

Senaste tiden har tankarna på hund dykt upp alltmer hos mig.
Du har ju redan en, säger ni väl då.
Förvisso.
En äldre herre på fjorton år av rasen Engelsk Cockerspaniel.
Fortfarande förhållandevis pigg, lite stel på morgnarna och stendöv men äter bra och är frisk.
Lite lätt alzeimers, eller nåt, och håller sig mest för sig själv numera.
Är inte så sugen på kel längre och inte den kompis mina barn önskar att han var.
Men det är ju åldern, såklart, för sådan var han ju inte i unga år.
Hur länge till han tänker hänga med är svårt att sia om.

Nästa gång vill jag ha en hund som inte behöver trimmas i samma utsträckning.
En mindre ras, i storlek med den jag har, och så måste det bli en tik eftersom jag märker på min gamle gubbe
hur jobbigt det är att bo granne med tjejer.

Lurvigt ska det vara.
I tidningar och i "byn" har jag sett en ras med upprättstående öron som på en papillon men med lång lockig
päls och med en kropp som tycks längre än hunden är hög.
Verkar finnas i flera olika färger.
Någon som vet vilken ras det kan vara?

Fast å andra sidan spelar rasrenhet mindre roll för mig.
Tittade en runda på blocket och föll för en flicka med blandningen Lhasa Apso, Yorkshire, Pudel.
Det jag slogs av på Blocket var dessa mängder med djur som folk vill bli av med.
Jag blir så ledsen och vill ha allihop!
Kom till mig och bo!
Här finns massor med frisk luft och skog att springa i!

Ja, jag vet att mor och far, och för all del Lejonet (åtminstone låter han lite tveksam trots att han är hundtokig),
inte är lika förtjusta, men det är ju mitt lilla liv och min vardag, där jag saknar en hundvän att hänga med.
Det är inte utan att det känns som en viss trygghet också, när man bor mitt ute i skogen.

Just nu är ingen bra tid men så är det alltid med mina drömmar som plötsligt blir ett pockande behov.
Jag har egentligen inte råd och antagligen ingen möjlighet att få ledigt (fast det vet man ju aldrig).
Men borde det inte vara enklare när man redan har en hund?
Den lilla flickan jag såg i annonsen är sex månader och rumsren och det är ju alltid en början.

Ack ja, inte vet jag hur jag ska göra.

En vuxen hund är ju också en möjlighet.
Ibland kan det vara någon som blivit allergisk eller inte har tid eller ork längre.
Men hur hittar man de där guldklimparna som behöver en ny matte?

Jag får väl funderar vidare....

Kommentarer
Postat av: A

Kan det vara en slilky terrier? el en powder puff?

2008-09-21 @ 21:38:10
Postat av: Aelvan

Näe, den jag menar är större. Mer som en Löwchen?

2008-09-22 @ 16:37:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0