Barnhelg

En helg fylld av barn, har det varit.

I fredags var det ju stora sova-över-kvällen.
Småtjejerna var taggade till tusen och det åts godis och lektes med barbiedockor
så det stod härliga till!

Vid åttadraget blev däremot sonen hemskjutsad till mamma...
Jag gissade att det skulle bli så, vi har ju inte setts på en vecka och han längtade väl hem.
Men kompisen blev ju så besviken så hon följde med honom hit, så att hon skulle kunna
sova över här i stället.
Fyra barn i huset! En fyraåring, min femåring och så två sjuåringar!

Småtjejerna höll stenhårt på att de stora inte fick komma in i deras rum.

Sonen ville gå och lägga sig nästan direkt.
Natta mig, mamma!
Hopp i säng, var det där och jag såg att den stora tjejen inte alls var sugen på att sova,
kvällspigg som hon är. Så hon fick se på film en stund. Men det stod inte riktigt rätt till,
det förstod jag.

När klockan började dra sig mot halv elva var jag så krokig att jag måste lägga mig på
sängen lite. Ja, skratta ni, men jag går ju upp vid fem om morgnarna.
Då kom den stora, oroligt vandrande.
Nä, det gick inte att sova över. Inte ens om hon fick sova i mitt rum.
Så det var bara att ringa mamma och pappa som kom och hämtade vid elvatiden.

Sedan lugnade sig äntligen de två små och somnade ganska snabbt, och jag också.
Trots den sena timmen var de pigga och vakna redan halv sju på lördagmorgonen...

Det lektes fram till klockan två då sonen skulle på poolparty i simhallen.
Det var en tjej i klass två som hade kalas.
Där mötte kompisens mamma upp och vi hade tänkt ta de mindre tjejerna med oss och
gå och fika någonstans. Men då säger kalasföräldrarna att de små gärna får vara med och
bada. Halv panik uppstod då tre tjejer (vi fick en bonustjej med oss också) med förhoppningsfulla
blickar stod och stampade i simhallen och vi står där utan badkläder!

Min väninna hastar ut till bilen och lyckas skrapa ihop en bikini och en baddräkt som legat
kvar sedan sommaren. Snabb räd på Maxi och ännu ett par badbyxor samlas in.
Äntligen kan de tre små töserna bada!
Deras mödrar sätter sig till rätta med kaffe och kakor i den heta simhallen och pratar bort
resten av tiden.

Det var skönt att komma hem sedan och vi var trötta alla tre.
 
Idag kom en killkompis hit på förmiddagen och stannade tills i eftermiddag.
Vi har varit ute i sol och blåst och byggt en koja i skogen.
Barnen har cyklat och lekt tjuv och polis och jag har påtat lite i landen.
Tvätten har fladdrat i den kraftiga vinden och ett stort sträck med tranor har flugit förbi.
Hösten är verkligen här nu.

Det är konstigt med barn, förresten.
Eller kanske inte. De är ju som folk är mest.
Vissa trivs man med, andra inte.
Fyraåringen som var här är hur go som helst och vi tycker om varandra.
Hennes storasyster däremot (som jag känt sedan hon föddes) har det aldrig riktigt
klickat med. Jag vet inte varför. Vi är helt enkelt inte på samma våglängd.

Nu är söndagkvällen här.
Jag har just druckit en kopp kaffe.
Nästa söndag kan jag dricka kaffe tillsammans med Lejonet....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0