Innan regnet faller

Sitter vid köksbordet och ser på den ljusa sommarhimlen.
Skymningens ljus är mjukt som sammet.

Genom den öppna dörren hörs koltrastens sång.
Jag bor på världens vackraste plats.
Det här är mitt paradis.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag har klippt gräset och det blev så fint.
En och en halv timme tar det.

Sedan kröp jag runt och rensade rabatter.
Klippte gräskanter med sax för trimmern låter så illa
och så sprätter den iväg allt hit och dit.

Plockade en liten söt bukett av midsommarblomster,
smörblommor och hundkex.

Nyponrosorna slår snart ut.

Jag vattnade växter som jag fick av mor och far igår.
Prästkrage, flox och så en sort jag inte vet namnet på men
som jag tycker är så fina. De ser ut som gula prästkragar
och blir väldigt höga. Någon som vet namnet?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ännu ett fågelfynd idag.
Min ena katt har senaste veckan kommit in med en fågel
om dagen. Jag vet inte om han menar att det är en lagom dos?
Har han hört mig säga hur mycket jag tycker om fåglar kanske?

Först var det en svart och vit flugsnappare, sedan en blåmes,
efter det en domherre och idag en gulsparv.

Dock måste tilläggas att han bär in dem mycket försiktigt och
låter mig ta dem. Chockade men levande andas de sedan häftigt
i min hand. När de pausat en stund flyger de iväg.~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Entonigt maskinsurr hörs än ifrån bonden.
Han ska väl bärga förstskörden innan regnet kommer.

Själv ska jag krypa ner mellan svala lakan och invänta myggen.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0