Vilt utanför fönstret

Mystiska ljud på altanen även i natt.
Men denna gången var det inte hästen.

En rådjursmamma tassar runt mitt hus, även dagtid, med
sina kid. Inatt åt de upp min murgröna som klättrar på
altanräcket. Äsch, det gör inget. Den behövde nog förnyas
ändå. Och de stackars liven svälter. Jag lade ut morötter
och vitkål men det ville de tydligen inte ha för det ligger kvar.

Vissa bönder i trakten plogar sina åkrar för att viltet ska
hitta föda. Dock har jag inte sett det här omkring.

Frågan jag fick av en asiat på besök i Sverige för många år sedan
ters sig inte lika lustig nu.
"Var gör ni med alla rådjur och älgar på vintern? Tar ni in dem i stall?
Vem matar dem?"

Sanningen är att många svälter och fryser ihjäl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0