Dessa ex

Studsade upp ur sängen 8.43.
Exet skulle ju hämta barnen någon mellan 9 och halv 10
och sedan äta frukost där.

Vi gick upp och ut och tittade till den nye familjemedlemmen.
En kanin.

Jag är inte överförjust men exets nya flickvän sålde in kaninen
till vår dotter och eftersom barnens far absolut inte vill ha några
djur hos sig, så hamnade det lilla livet här. Såklart.

Exets nya hörde av sig via sms igår och undrade hur det gått
med kaninen och om de fick hälsa på någon gång.
Självklart får de det.
Jag tog tillfället i akt att smida medan järnet var varmt
och undrade om hon kunde tänkas hjälpa exet med kaninen
om jag skulle åka bort någon gång.
Det lovade hon.
Undrar vad exet som inte vill ha kanin i huset tycker.

Jag blir så trött på honom ibland. Ofta.

Hur varmt har ni utanför era fönster?
Runt trettio skulle jag tro.
Och varmt har det varit länge.
Har exet orkat sätta upp poolen till barnen än?
Icke.
Då skulle han ju behöva anstränga sig.

Morgonen flöt på och jag blev allt mer irriterad.
Klockan närmade sig tio.
Barnen var hungriga.
Ingen pappa kom.

Till slut ringde han och undrade när vi kommer.
Vi?
Han skulle ju hämta!
*djup suck*

Som ett åskmoln kom han in i mitt hus.
När han är så där växer alla gamla murar upp i mig.
Jag klistrar på mig ett leende.
Försöker ha en lugn yta.
Men inuti får jag ont i magen och jag känner mig så
liten och så rädd.

Då minns jag.
Alla hans vredesutbrott.
Gapa och skälla.
Eller vara tyst och tjurig i evigheter.
Svara surt på tilltal.
Skita i oss andra i familjen.
Sova till tolv och sen bara sitta och glo och timmar
utan att ta sig för något.

Klagade på att jag lade mig så tidigt.
Konstigt att man är kvällstrött när man varit uppe med små
barn varje natt och som vaknade tidigt.
Lade man sig före honom slapp man dessutom närmanden.

Men var fjortonde dag var det ändå dags för uppställning.
Han rörde aldrig vid mig annars.
Aldrig en smekning eller några snälla ord.
Han klagade på att jag aldrig rörde honom.
Men när jag försökte vara öm tog han det som en invit till sex.
Därför slutade jag röra honom.

Jag fick en bråkdel av husets värde när jag lämnade honom.
Allt fick jag kämpa för.
Köpte på loppis, tiggde av vänner.
Min inkomst är en fis i rymden i jämförelse med hans.
Ett helt liv har jag startat om och byggt upp för mig och mina barn.

När han är på gott humör kan han vara ganska trevlig.
Men alltid nedlåtande om människor som han tycker är mindre värda
på något vis.

När han är sur är han hemsk.

Jag försöker verkligen låta bli att säga något inför barnen
men här kan jag faktiskt få pysa ut vad jag vill.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0